lördag 22 augusti 2009

Melodikrysset vecka 34 - 2009

Hemkommen efter ett par dagars fjällvandring i ösregn blev jag inte det minsta förvånad över att jag inte vann förra veckan heller.

Dagens melodikryss var väldigt enkelt, med många "mammonfrågor".

Det började med Martin Stenmarck som sjöng "Las Vegas". Det är bara någon vecka sedan musiken var med fast då med sång av smurfarna.

Filmmusiken var hämtad från "Stjärnornas krig". Ledmotivet var lätt att känna igen även om rymdfilmer inte tillhör mina favoriter.

"Tjuren från Wales" tillhör dock en av mina favoriter. Tom Jones sjöng "Green, green grass of home".

Djuret som nämns i "Calle Schewens vals" är mås. I texten sjunger vi "tittar på tärnor och mås".

Den första frågan med "mammon" i centrum var "En tillräckligt stor summa pengar" som sjöngs av Povel Ramel.

"Diamonds are a girls best friend" skulle ge svaret kol. Diamanter består ju av kol som pressats samman under högt tryck.

Ringleksvisan "Så går vi runt om en enebärsbuske..." skulle ge svaret en. Virket från en kallas ene.

Nanne Grönvall är också en av mina favoriter, även om "Nannes sommarvisa" inte är hennes bästa låt, enligt mina öron.

Sedan var det dags för "mammon" igen. Vi hörde melodin till "Om jag hade pengar", från "Spelman på taket". På engelska heter sången "If I was a rich man".

Även i Rickard Wagners "Rhenguldet", fick "mammon" vara med på ett hörn.

Leif "Loket" Olsson är väl inte känd för sin sångröst, men man måste säga att den är speciell och lätt att känna igen. Nu sjöng han en av min mammas favoritsånger, "Man ska leva för varandra". När jag var liten gick den varm på skivspelaren med "Trio med Bumba".

I "Björnen sover" sjunger vi: "han är inte farlig, bara man är varlig..."

Dagens kryss avslutades med årets melodifestivalvinnare Malena Ernman som sjöng "La voix". Den var också med för någon vecka sedan.

Nu ska jag trotsa regnet och ta en lång promenad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar