torsdag 6 augusti 2009

Att fatta ett moraliskt beslut

Några av de beslut vi fattar i livet är viktigare än andra. Framför allt är det när våra beslut påverkar andra människors arbets- eller livssituation. Många av de beslut vi fattar kommer att prövas i efterhand.

Oavsett vilket beslut vi fattar så kan människor komma att ha synpunkter på om det var ett bra eller dåligt beslut. De kan också tycka att resultatet var omoraliskt utifrån deras etiska tankesätt. Det kan vi inte påverka. Om du följer nedanstående mall får du hjälp att fatta beslut och du får hjälp att motivera och förklara ditt beslut. Det gör inte att alla beslut du fattar är rätt, men det gör att dina beslut alltid kan kallas moraliska.

1. Intuition
Vad känner Du intuitivt i situationen? Vad säger Din magkänsla Dig? Registrera eller anteckna Din omedelbara reaktion och känsla för situationen. Den kan leda eller missleda Dig. Att fatta beslut på en känsla är svårt att motivera och förklara i efterhand. Det kan också vara så att mina känslor är olika beroende av min dagsform. Var sann mot dig själv. Om någon person är inblandad så funderar över hur Du känner för den personen? Vi har en tendens att vara olika mot dem vi tycker om jämfört med dem vi har svårt för.

2. Tid
När måste beslutet fattas? Har Du gott om tid eller ont om tid på Dig? Oftast fattar vi alldeles för snabba beslut i svåra frågor, därför att när vi fattat ett beslut då försvinner det första obehaget över situationen. Att fatta beslut om när Du ska fatta beslut i tiden, kan göra att den värsta ångesten försvinner. Ta god tid på dig – om du kan, och utnyttja tiden till nedanstående.

3 . Fakta
Vad är fakta i situationen? Vad vet jag genom mig själv? Vad är rykte eller skvaller? Finns ögonvittnen? Är alla vittnen lika trovärdiga? Finns det någon som agerar bakom situationen? Finns det någon som tjänar eller förlorar på mitt beslut? Vem?

Ibland kan det vara svårt att skilja på fakta och värderingar. Gör en lista med verifierade fakta. Rangordna vid behov, så att Du vet vilka fakta som väger tyngst.

4. Principer
Gå igenom Dina grundvärderingar. Finns det någon tillämplig princip som kan guida eller vägleda Dig i Ditt beslut? Har Du tidigare fattat något beslut i en liknande eller snarlik situation? Vilken princip använde Du då?

5. Övervägande
Gör en lista över vad som väger för eller mot ett visst beslut. Är det någon princip eller fakta som väger tyngre än andra? Om Du inte kommer fram till något beslut så gå tillbaka till vad Du registrerade/antecknade under intuition och fatta Ditt beslut utifrån det.

6. Beslut med motiv
Skriv ner Ditt beslut och motivera det. Var ärlig. Om Du inte själv skulle acceptera motivet så gå tillbaka i din beslutsprocess och gör om det. Kommer Du inte fram till ett acceptabelt motiv, så ändra beslutet.

2 kommentarer:

  1. Det här kan vara olika svårt beroende på vad det gäller. Är det saker som enbart rör mig själv så tror jag absolut att jag ska lyssna till "magkänslan". Den är icke att förakta.

    Sedan tror jag också det kan vara klokt att stanna upp - om det är möjligt. Kanske till och med tänka det klassiska WWJD.. What would Jesus do?

    Sedan sägs det om akuta situationer; Bättre fatta ett dåligt beslut än inget beslut alls.
    Är det så?
    Eller kan jag ringa en vän? Fråga publiken?
    Eller ringa mamma? Hon är alltid så klok.
    Blondie

    SvaraRadera
  2. Hej Blondie!
    Att fråga mamma kan i vissa fall vara ett klokt val, men i andra falla är det direkt olyckligt. Kan mamma vara osaklig och objektiv? Kan du bedöma när mamma inte är objektiv och när hon lämnar ett gott råd?

    Riktigt jobbiga beslut måste vi nog fatta själv och stå för själv. Att lyssna efter råd är aldrig fel, men det är du själv som måste fatta beslutet och du kan inte "skylla" på någon annan i eferhand.

    I de fall då det krävs ett beslut - vilket är väldig få och endast i extrema nödfall - är det, enligt mig, bättre att fatta ett dåligt beslut än att inte fatta ett beslut alls.

    Att lyssna på magkänslan är alltid viktigt, tror jag. Det är dina egna ögon du ska möta i spegeln i morgonbitti...

    What would Jesus do är en bra princip att lägga in i min bedömning när jag funderar över tillämpliga principer...

    Lycka till.

    Krister

    SvaraRadera